Leren preserveren
Digitale duurzaamheid gaat over het toegankelijk houden van ons digitale geheugen: archieven, bibliotheken, media en audiovisuele producties, kunst en cultuur en wetenschap. Digitale duurzaamheid vereist dat de juiste mensen over de juiste kennis en vaardigheden beschikken, nu en in de toekomst. Zijn we al zo ver? Sluit het kennisaanbod goed genoeg aan op de vraag? En wat is die vraag eigenlijk? Het Nieuwe Instituut, Netwerk Digitaal Erfgoed, BRAIN, KVAN en Kennisplatform professionalisering probeerden tijdens dit mini-congres een antwoord te vinden op deze vraag.
21 september 2017 15:00 - 17:00
Lees het verslag van deze bijeenkomst op de website van het NCDD
De hoeveelheid data neemt toe, evenals de soorten informatie. Informatie kan niet meer beschouwd worden als individuele brokjes, maar bestaat steeds vaker uit met elkaar verbonden informatieobjecten, die door de gebruiker als één geheel worden beschouwd. Daarmee veranderen ook de vraagstukken rondom informatie, zoals veiligheid en privacy, en is een andere manier van denken nodig: vanuit de gebruiker, vanuit netwerken, vanuit technologie.
De erfgoedprofessional heeft nieuwe kennis en een andere werkwijze nodig om hierop te anticiperen. Hij of zij moet leren omgaan met continue verandering, moet leren experimenteren, moet zich bewegen in netwerken en moet kennis gaan delen. Dat betekent dat erfgoedinstellingen lerende organisaties moeten worden en de erfgoedprofessional zich daarbinnen moet bewegen. Zijn wij - erfgoedinstellingen, erfgoedprofessionals en opleiders - hierop voorbereid?
Het Nieuwe Instituut, Netwerk Digitaal Erfgoed, BRAIN, KVAN en Kennisplatform professionalisering proberen tijdens dit mini-congres een antwoord te vinden op deze vraag, en duidelijk te krijgen welke acties de komende jaren ondernomen moeten worden om beter voorbereid te zijn. De bijeenkomst is toegankelijk voor iedereen die geinteresseerd is in kennisoverdracht, professionalisering en kennisbehoefte, werkzaam bij erfgoedinstellingen, kennis- en opleidingsinstituten, branche- en beroepsorganisaties.
Leren Preserveren
Het programma wordt afgesloten met de officiële lancering van de nieuwe cursus Leren Preserveren. Het Nieuwe Instituut leidde de ontwikkeling van deze cursus in samenwerking met het Netwerk Digitaal Erfgoed en de Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid. Leren Preserveren is een cursus waarmee erfgoedprofessionals de basiskennis- en vaardigheden opdoen voor het duurzaam opslaan, beheren en toegankelijk maken van digitaal erfgoed. De cursus gaat in oktober voor het eerst van start en is ook als zelfstudievariant te volgen. Na afloop van de lancering is er een borrel.
Meer informatie over cursus of mini-congres: Marcel Ras, programma-manager NCDD/NDE.
14.30 -15.00
Inloop, koffie en thee
15.00 - 15.10
Welkom en korte inleiding Door Behrang Mousavi, dagvoorzitter en Manager Erfgoed van Het Nieuwe Instituut.
15.10 - 15.30
De kennisvraag Waar hebben medewerkers van erfgoed- en onderzoeksinstellingen behoefte aan? Hebben we hier genoeg zicht op en hoe krijgen we het antwoord op deze vraag boven water? Door Puck Huitsing (Netwerk Oorlogsbronnen).
15.30 - 15.50
Het kennisaanbod Wat is op dit moment het cursus- en opleidingsaanbod op het gebied van digitale duurzaamheid? Hoe is dit ontstaan en wat zijn de ervaringen hiermee? Door Ellen van Veen (Reinwardt Academie) en Marieke de Haan (HvA Archiefschool).
15.50 - 16.10
Een visie op leren Door Sigfried Janzing (Streekarchief Midden-Holland)
16.10 - 16.45
Panelgesprek Onder leiding van Puck Huitsing, met Charles Jeurgens (Universiteit Leiden), Chantal Keijsper (BRAIN/KVAN), Ellen Verbakel (RDNL), Rick Beldman (Regionaal Archief Nijmegen en Frans Neggers (Het Nieuwe Instituut).
16.45 - 17.00
Leren Preserveren Leren Preserveren is een cursus waarmee erfgoedprofessionals de basiskennis- en vaardigheden opdoen voor het duurzaam opslaan, beheren en toegankelijk maken van digitaal erfgoed. Presentatie Adriana Strating (Het Nieuwe Instituut).
17.00
Afsluiting en borrel