Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Hergebruik van digitale collecties in musea en archieven levert nieuwe verhalen in mogelijk verrassende, vernieuwende vormen op. Het Nieuwe Instituut en Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid hebben drie makers uitgenodigd om nieuw werk te maken met gebruik van hun open, digitale collecties. Kunstenaar Guy Königstein, filmmaker Donna Verheijden en kunstenaar/designer Oana Clitan ontwikkelden elk een autonoom mediawerk dat vanaf 14 november te zien is in Het Nieuwe Instituut.

datum
14/11/2019
tot
26/01/2020
 
 
locatie

Het Nieuwe Instituut
Museumpark 25
3015 CB Rotterdam

 

Open Archief, een samenwerking tussen Het Nieuwe Instituut en Beeld en Geluid, brengt makers en erfgoedinstellingen met elkaar in gesprek over het belang van creatief hergebruik van erfgoed en het beschikbaar stellen van online collecties. Via een open call werden drie makers geselecteerd om te experimenteren met de mogelijkheden van digitale erfgoedcollecties op creatief, technisch en auteursrechtelijk gebied. De kennis over hergebruik die tijdens dit talentontwikkelingstraject wordt opgedaan, wordt gedeeld met makers en erfgoedprofessionals, onder andere via de projectwebsite Open Archief.

De werken

Oana Clitan neemt in haar project een voorschot op de manier waarop informatie in de toekomst gepresenteerd zou kunnen worden. Ze maakt daarvoor gebruik van de retoriek van nieuwsuitzendingen van vroeger en nu. De installatie gaat uit van een scenario waarin het, door het verval van elektronische apparatuur, niet meer mogelijk is om nieuw beeldmateriaal te produceren. Het beperkt beschikbare archiefmateriaal is het enige medium waarmee nog ergens visueel uitdrukking aan kan worden gegeven. De overheid zet die schaarse beelden in om burgers te informeren over de laatste ontwikkelingen in de crisis.

Stille vergaderruimtes, lege trappen, stoffige planken, lange gangen en gesloten deuren bieden als bevroren ruimtes uit vervlogen tijden een podium aan ongenode bezoekers. Guy Königstein neemt in zijn project de gedaante aan van zo’n onverwachte gast, onschadelijke indringer of verlegen geest, die op zoek naar verbinding door het doolhof van het archief dwaalt. Hij trekt laden en mappen open en stelt het verleden de vraag: "Geliefd verleden, wat is er nodig om je uit balans te brengen?"

The Stolen Archive is een speculatieve thriller. De video-installatie van Donna Verheijden legt verbindingen tussen de verhalen en gebeurtenissen die verborgen zijn in de archieven van Het Nieuwe Instituut en Beeld en Geluid. Beide collecties worden benaderd als een depot van beelden, audiofragmenten en objecten die worden ingezet als figuranten, props en sets.

Archiefinterpretaties in Het Nieuwe Instituut

Het Nieuwe Instituut beheert een van de grootste architectuurarchieven ter wereld. Net als ieder ander archief komt deze Rijkscollectie voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw pas werkelijk tot leven wanneer het bewaarde materiaal wordt onderzocht, geïnterpreteerd en met het publiek gedeeld. Sinds 2014 betrekt Het Nieuwe Instituut ontwerpers, kunstenaars en onderzoekers bij de ontsluiting van de eigen collectie – bijvoorbeeld via opdrachten in de reeks Nieuwe Archiefinterpretaties – en stimuleert hen om de rol van een archief in hun werk aan de orde te stellen.

Beeld en Geluid

Beeld en Geluid onderzoekt in een reeks projecten nieuwe mogelijkheden voor ontsluiting en hergebruik van de audiovisuele collectie die het beheert. Open Beelden is een platform waar duizenden video’s onder open licenties beschikbaar gesteld zijn. Beeld en Geluid stimuleert actief divers en experimenteel hergebruik. Zo laat het instituut GIFs maken van historisch beeldmateriaal en in het project RE:VIVE maken elektronische muzikanten nieuwe beats van historische geluidsopnames.

Open Archief wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Mondriaanfonds.