Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Eileen Gray ontwierp het huis samen met haar partner en architect Jean Badovici, als een vakantiewoning voor hen beiden. Het is het eerste architectonische werk van meubelontwerper Gray. De villa, opgeleverd in 1929, ligt op een steile klif die afdaalt naar zee. Het gebouw oogt solide, maar vormt tegelijkertijd een overgang tussen het landschap en de zee, door een uitgekiende gelaagdheid, routing en het gebruik van trappen. Het geeft het huis een lichtheid en subtiliteit die, volgens critici, andere modernistische iconen ontberen. Gray ontwierp zelf veel van de meubels voor het huis, zowel los als ingebouwd, die nieuwe ruimten creëren, waardoor het huis lijkt te zijn ontstaan vanuit het interieur. 

Vandalisme

Toen de restauratie eind jaren negentig op gang kwam, verkeerde het huis in deplorabele staat. De ligging aan zee had de materialen aangetast, het oorspronkelijke meubilair was verkocht, en het huis had zwaar geleden onder verwaarlozing door opeenvolgende eigenaren en vandalisme. Al eind jaren dertig had Le Corbusier, die als vriend van Badovici te gast was in het huis, ongevraagd een aantal muren beschilderd, tot ongenoegen van Gray. Volgens overlevering uit jaloezie dat een vrouw zo’n belangrijk en bejubeld bouwwerk had neergezet in een stijl die hij als de zijne beschouwde. De muurschilderingen zijn er nog steeds. Ze behoren weliswaar niet tot het oorspronkelijke ontwerp, maar ze zijn inmiddels zelf beschermde kunstwerken geworden. 

Tim Benton

Tim Benton (1945) is Professor Emeritus in de kunstgeschiedenis aan de Open University, en toonaangevend onderzoeker op het gebied van modernistische architectuur, gespecialiseerd in het werk van Le Corbusier. Benton heeft een groot aantal publicaties op zijn naam staan, waaronder zijn klassieke onderzoek naar de Parijse villa's van Le Corbusier: 'The Villas of Le Corbusier and Pierre Jeanneret 1920-1930' (2007). Hij heeft bijgedragen aan tentoonstellingen in het Victoria and Albert Museum, zoals Art Deco 1910-1939 en Modernism Designing a New World (2006), en aan de eerste overzichtstentoonstelling over Charlotte Perriand in het Centre Pompidou in Parijs (2006).

Iconic Houses

Villa E-1027 maakt, net als museumwoning Huis Sonneveld van Het Nieuwe Instituut, deel uit van het Iconic Houses Network. Iconic Houses biedt een overzicht van moderne museumwoningen en architectenhuizen over de hele wereld die geopend zijn voor publiek. Daarnaast is het een organisatie voor professionals die museumwoningen beheren, gericht op het delen van kennis en expertise op het gebied van conservering, programmering en publieksbereik.

Iconic Houses Lecture Tours

Deze lezing maakt deel uit van de vierde lezingentour die Iconic Houses organiseert door sprekers in verschillende Europese musea en museumwoningen uit te nodigen. Eerder waren te gast Henry Urbach, directeur van Philip Johnson’s Glass House, Lynda Waggoner, directeur emerita van Frank Lloyd Wright’s Fallingwater en Tal Eyal, restauratiearchitect van Erich Mendelsohn’s Weizmann House.