Kho Liang Ie
Industrieel ontwerper Kho Liang Ie heeft er in belangrijke mate aan bijgedragen dat de Nederlandse vormgeving na 1955 in rap tempo volwassen werd. Hij begon zijn loopbaan bij Stichting Goed Wonen, een organisatie die zich ten doel had gesteld het volk goede smaak bij te brengen op het gebied van woninginrichting. Uit onvrede met het tamelijk dogmatische modernisme van Goed Wonen stapte hij in 1957 over naar meubelfabrikant Artifort.
Kho was een van de eerste ontwerpers die zich niet beperkten tot het ontwerp van afzonderlijke meubelstukken, maar die design opvatten als een allesomvattend concept. Hij is daarmee een van de pioniers op het gebied van corporate identity. Met zijn heldere functionaliteit had Kho een zodanige reputatie opgebouwd dat hij in 1962 de opdracht kreeg het interieur van de nieuwe luchthaven Schiphol te ontwerpen, van de zithoeken, balies en wandbetegeling tot de asbakken, systeemplafonds en, samen met Benno Wissing (Total Design), de bewegwijzering. Alles in een kenmerkende heldere en sobere stijl die rust en harmonie uitstraalde.
‘Luchtreizigers zijn nerveus en gespannen. Ik heb daarom geprobeerd helderheid en duidelijkheid aan de ruimte te geven. Wat ik vooral heb bestudeerd, is hoe mensen zich in luchthavens gedragen. Dat was bepalend voor mijn ontwerp.’ (De Telegraaf, 1967).
In de tentoonstelling ligt het in hout gebonden Schipholboek, met interieurfoto's, ontwerpstudies en handgeschreven commentaar, en twee ontwerptekeningen. Na Schiphol kreeg Kho de opdracht voor de inrichting van de luchthaven van Lagos, waarvoor hij onder andere een reeks pictogrammen ontwierp. Ook daarvan is een aantal in de tentoonstelling te zien.