Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Hoe vertel je verhalen met data? In tijden van overvloedige stromen aan Open en Big Data, is het verwerken, interpreteren en visualiseren ervan urgenter dan ooit. Voor designers en kunstenaars vormen data een interessant, dynamisch materiaal waarmee zij sociale, culturele, politieke en economische patronen zichtbaar kunnen maken.

Data zijn zowel een research tool als een design product. Het resultaat is echter nooit geheel neutraal want altijd een kwestie van perspectief. Richard Vijgen ging in zijn lezing in op zijn praktijk als datadesigner en op de archiefinterpretatie die hij maakte op basis van de architectuurcollectie van Het Nieuwe Instituut. Aansluitend reflecteerden kunsthistoricus Hanneke Brier en mediatheoreticus Katia Truijen op zijn lezing. Deze Lecture Night was een samenwerking met de Master Design van de Willem de Kooning Academie en onderdeel van hun reeks 'Open Lectures’.

Aan de hand van vier projecten vertelde Richard Vijgen over het zichtbaar maken van het onzichtbare, het in kaart brengen van de digitale wereld, de digitale geschiedenis en de relatie met het fysieke.

Architecture of Radio is een op Mark Wigley geïnspireerde iPad applicatie die de infosphere zichtbaar maakt. Deze is verkrijgbaar voor iOS en Android. Het project werd najaar 2015 gepresenteerd in ZKM, als onderdeel van de tentoontelling Infosphere.

De White Spots app is een tool die mensen bewust maakt van de elektromagnetische wolk waar wij in leven en vertellingen biedt over de toenemende dichtheid van de digitale wereld. De kaart maakt de White Spots - de schaarse plekken zonder verbinding met internet - zichtbaar en nodigt gebruikers uit om er echt of virtueel naartoe te reizen en die ervaring met anderen te delen. De lancering van de app staat gepland voor voorjaar 2016.

The Deleted City is de digitale versie van Pompeï: een interactieve opgraving waarin je kunt dwalen door een episode van de recente online geschiedenis. Geocities bood de allereerste internetters een ruimte om hun eigen homepage te bouwen. Rond de eeuwwisseling had het tientallen miljoenen gebruikers met hun eigen pagina. In 2009, voordat Geocities voorgoed zou sluiten en verdwijnen is een digitale backup gemaakt.

Het Nieuwe Instituut vraagt kunstenaars, ontwerpers en onderzoekers om na te denken over de invloed en impact van het digitale archief in relatie tot haar analoge voorloper het papieren archief. Richard Vijgen beet met zijn interpretatie het spits af. De Data Volume Explorer is een voorstel voor een ruimtelijke, interactieve zoekmachine voor iedereen die niet weet wat hij zoekt. Met een virtual reality-bril kun je tot verrassende vondsten komen. 

Lees het interview met Richard Vijgen: Een landschap van dozen, of het archief als digitale speeltuin.

datum
17/09/2015
tijd
20:00 – 22:00
taal
Engels
 
locatie

Het Nieuwe Instituut
Museumpark 25
3015 CB Rotterdam